14/09/14 Helden – Baarlo : 1 - 2 (0-1)

Het venijn zat uiteindelijk in de staart van deze echte Peel en Maas derby in Helden, die uit leek te monden in een gelijkspel maar waarin Baarlo in blessuretijd toch nog de overwinning naar zich toetrok. De tweede domper op rij voor Helden, dat een week eerder in de openingswedstrijd tegen SJVV hetzelfde scenario overkwam.

Het burenduel begon met een valse start, omdat de doelnetten in de opinie van de Helmondse arbiter Kolenberg niet goed genoeg bevestigd waren. Met een kwartier vertraging kon er alsnog afgetrapt worden en nam Baarlo al vrij snel het initiatief in deze wedstrijd. Om weer een klein kwartier later verdiend op voorsprong te komen. Uit een vrije trap van Michiel Hanssen verlengde Jeroen van Wylick de bal tot op enkele meters van het doel voor de voeten van Matthijs Hanssen die vervolgens verwoestend uithaalde: 0-1.

20140914 Helden Baarlo 01
Matthijs Hanssen (9) tekent loeihard de openingstreffer in de derby aan. (Foto:LenG).

Baarlo bleef domineren en de volgende treffer leek een kwestie van tijd. Enkele minuten later al poeierde de opgekomen linksback Mike Spolders de bal van afstand snoeihard op doel, die vervolgens via de onderkant lat en de doellijn weer het veld in sprong. Ook Wouter Peeters had namens Baarlo nog twee open doelkansen voor rust. Zijn eerste geplaatste schuiver op aangeven van Rick de Swart miste rakelings het doel en uit een volgende inzet op assist van Michiel Hanssen werd de bal pal voor de doellijn nog ternauwernood door een Helden-verdediger gekeerd. Behoudens enkele vrije trappen van afstand stonden hier voor rust nauwelijks kansen van Helden tegenover, maar de schade bij rust bleef voor de thuisclub beperkt tot slechts één tegentreffer. En dus nog volop kans om de zaak recht te trekken in de tweede helft. De Heldenaren gingen na de hervatting dan ook op zoek naar de gelijkmaker en kregen daarvoor ook alle gelegenheid van Baarlo dat na rust al met de gedachten bij de kermis in eigen dorp leek te vertoeven. Het optische veldoverwicht leidde tot meer druk op de Baarlose defensie, maar behalve wat dreiging met name bij standaardsituaties leverde dit vooralsnog geen echte grote kansen op. In de slotfase kwam Helden ook nog in ondertal te staan toen Jeroen Thijssen met tweemaal geel moest vertrekken. Juist in die fase kwam dan toch die onvermijdelijke ene grote kans voor de thuisclub die ook prompt werd benut door Ton Peeters, die met een diagonaal schot Baarlo-doelman René Schroemges kansloos liet : 1-1.

20140914 Helden Baarlo 02
Wouter Peeters in een duel om de bal met een Heldense opponent (Foto:LenG).

Dat leek ook de eindstand te gaan worden, maar in blessuretijd perste Baarlo er toch nog een slotoffensiefje uit dat niet meer verwacht tot succes leidde. De beste aanval van Baarlo na rust die werd ingeleid met lange diagonale bal van Stan Wijhers op Michiel Hanssen. Die passeerde vanaf de rechterflank overdwars enkele Helden-verdedigers alsof ze er niet stonden en leverde vervolgens een leep steekpassje af op de vrijgelopen Matthijs Hanssen die voor de tweede maal dit duel doeltreffend uithaalde : 1-2.

Net als vorige week droop Helden alsnog af met een nederlaag aan de broek en kon Baarlo met 6 punten uit de eerste twee competitieduels uitgelaten gaan kermisvieren in eigen dorp. A.s. zondag staat het thuisduel tegen promovendus Kwiek Venlo op het programma. De Venlose ploeg jaagt nog op de eerste punten. Alleen daarom al een gevaarlijke tegenstander!

Verslag : LenG

PS : Meer foto’s van dit en andere duels in : Fotoalbum Baarlo 1 seizoen 2014-2015

Klik hier voor: Verslag Dagblad De Limburger : Helden - Baarlo (d.d.15-09-2014)