08/03/2020 | HBSV - Baarlo : 0 - 2 (0-1)

Na twee nederlagen op rij heeft Baarlo weer het zoet van de overwinning kunnen proeven. Op het zware maar bespeelbare veld in Hout-Blerick werd gastheer HBSV met 0-2 aan de zegekar gebonden. Een verdiende zege en heel nuttig afgezet tegen het verlies dat de naaste concurrenten op de ranglijst Sportclub Irene en Helden leden.

20200308 HBSV Baarlo 01Onder druilige omstandigheden had Baarlo een flitsende en gedroomde start. Al vrij snel na aanvang was het namelijk raak voor de roodzwarten. Na een overtreding op Laurents van den Ham schoot Luc Canjels de toegekende vrije trap vanaf een meter of achttien tegen de onderkant lat en kopte een attente Roel Bouten in de rebound de bal van dichtbij alsnog tegen het net: 0-1. Optisch ontwikkelde zich daarna een gelijk opgaand duel met dit verschil dat Baarlo gevaarlijker was en de betere mogelijkheden had. Voor de rust lag er heel veel ruimte achter de HBSV-defensie waar Baarlo echter door onnauwkeurig, te gehaast of te ver doorgevoerd individueel spel te weinig rendement uit wist te halen.

Na een kwartier spelen wist Arman Melkonjan nog wel te scoren na een mistrap van HBSV-doelman Jules Peeters. De treffer werd echter om twijfelachtige redenen afgekeurd wegens een vermeende “overtreding” op de HBSV-sluitpost die in zijn ijver om zijn fout te herstellen gewoon door de gladheid van het veld onderuit ging. De Houtblerickse ploeg wist voor de rust niet verder te komen dan een aantal schoten op doel die veelal het Baarlose doel ruim misten of een relatief gemakkelijke prooi waren voor Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg. Voor Baarlo was Maikel van Erp nog wel dicht bij een doelpunt, maar vanuit kansrijke positie schoot hij de bal rakelings voorlangs het doel.

20200308 HBSV Baarlo 02In de 2e helft in wezen eenzelfde spelbeeld al zette Baarlo nu nog iets meer aan. Een tiental minuten na de thee werd Arman Melkonjan met een splijtende pass vrije doortocht verleend richting het HBSV-doel. De frêle Baarlose vleugelspits verspeelde de bal echter uiterst knullig aan de uitkomende HBSV-goalie en verprutste daarmee dé kans om de wedstrijd al vroeg in het slot te gooien. HBSV kon blijven hopen op alsnog een resultaat, maar meer dan wat dreiging uitoefenen liet de solide Baarlose defensie niet toe.

Aan de andere kant was de dreiging een stuk groter. De ingevallen Sander Gulev leek een kwartier voor tijd de voorsprong van Baarlo eindelijk en verdiend te gaan verdubbelen. Zijn doelpoging strandde echter op de paal. Het duurde uiteindelijk nog tot in de slotfase alvorens Baarlo de wedstrijd definitief besliste. Het was Dennis van de Vinne die vanaf de linkerkant in balbezit kwam en met een diagonaal schot de bal langs de uitkomende HBSV-doelman Jules Peeters naar de verre hoek stuurde: 0-2. Waarna HBSV capituleerde en het burenduel daarmee gespeeld was.

Door de nederlagen van Sportclub Irene en Helden wisselt Baarlo weer ”stuivertje” met beide teams en staat de ploeg weer fier op de 2e plaats achter de – voorlopig?- ongenaakbare koploper Sparta’18 én doet de ploeg nog altijd mee in de strijd om de 2e periodetitel. Al heeft het die – door het verschil in gespeelde wedstrijden - niet in eigen hand. Om de kans intact te behouden en te versterken is daarom a.s. zondag 15 maart wel absoluut een zege noodzakelijk in het thuisduel tegen Merefeldia.

Verslag en foto's: LenG

Foto 1: Timo van Roij in afwachting van de bal door Laurents van den Ham.
Foto 2: Maikel van Erp stoomt op langs de lijn.

PS: Meer foto's van dit en andere duels in het fotoalbum Baarlo 1.

Wedstrijdstatistiek

Doelpunten:
0-1 Roel Bouten (4e min.)
0-2  Dennis van de Vinne (84e min.)

Arbiter: Maik Opsteen
Toeschouwers: 125