01/03/2020| Sparta'18 - Baarlo : 1 - 0 (1-0)

Baarlo was de eerste ploeg die koploper Sparta’18 dit seizoen op een nederlaag wist te trakteren. Verder lukte dat recent alleen nog RKSVO uit Ospel. Op het kunstgrasveld in Sevenum, waar de gastheer als vaste bespeler sowieso in het voordeel was, lukte Baarlo dat kunstje helaas niet opnieuw. Een nipte 1-0 nederlaag waar een puntendeling niet onverdiend zou zijn geweest.

20200301 Sparta18 Baarlo 01Het affiche Sparta’18-Baarlo, de nummer 1 tegen de nummer 3  en dus op papier een topper, beloofde veel. Een matig duel met weinig echte hoogtepunten werd de werkelijkheid. De frisse harde wind, die zijwaarts over het op zich prima bespeelbare veld blies, was daar wel mede debet aan. De spanning, die wel op dit treffen zat, moest veel vergoeden.

In de eerste helft had thuisclub Sparta’18  de betere start. Vooral met lange ballen op de spitsen werd Baarlo gelijk onder druk gezet en dat overwicht leverde de thuisclub ook enkele hoekschoppen op, maar geen succes. Het eerste echte gevaar was er pas na een klein kwartier spelen, toen een Sparta-speler uit een counter de vrije ruimte kreeg en de uit zijn doel komende Jeffrey Schouenberg met een fraaie lob het nakijken gaf. Tot diens opluchting stuiterde de bal echter via de lat weer het veld in. Daarna heersten de defensies en was er weinig te genieten voor de koukleumende supporters. Tot de 35e minuut toen de Baarlo defensief even niet bij de les was na een – discutabele – vrije trap en spelhervatting, waarbij Sparta-speler Bart Schouten ineens vrije doortocht kreeg en koeltjes de 1-0 aantekende. De aanvalspogingen van Baarlo voor rust strandden praktisch allen voortijdig en de nipte voorsprong voor Sparta’18 bij de thee was dan ook zeker niet onverdiend.

20200301 Sparta18 Baarlo 02In de 2e helft kenterde het spelbeeld langzaam maar zeker. Nu had Baarlo het betere van het spel en ging de ploeg op jacht naar de gelijkmaker. En was het Sparta’18 dat op enkele uitzonderingen na nauwelijks nog gevaarlijk was. Met bij praktisch iedere aanraking naar de grond tuimelende spelers probeerde de koploper het Baarlose spel te ontregelen en slaagden voor een groot deel ook in die opzet. Daarbij voor het gevoel van Baarlo ook nog gesteund  door de arbiter van dienst die op zijn zachtst gezegd in zijn beslissingen de thuisclub niet ongunstig gezind was. Serieuze doelkansen bleven uit en naarmate het eindsignaal naderde werd het Baarlose spel steeds opportunistischer. Dat resulteerde wel in veel drukte en dreiging pal voor het Sparta-doel, maar vooral dankzij goed keeperswerk bleef de koploper verschoond van de gelijkmaker, die gezien het spelbeeld in de 2e helft niet onverdiend zou zijn geweest voor Baarlo.

Na de recente nederlaag tegen Helden, dus nu opnieuw een domper. In beide confrontaties niet weggespeeld, maar toch met lege handen achterblijven. En dus – voorlopig? -  een pas op de plaats maken op de ranglijst. Om wel nog kansrijk te blijven in de strijd om de 2e periodetitel dient er a.s. zondag 8 maart in Hout-Blerick wel gewonnen te worden van directe concurrent HBSV. Kom de ploeg steunen daarbij!

Verslag en foto's: LenG

PS: Meer foto's van dit en andere duels in het fotoalbum Baarlo 1.

Wedstrijdstatistiek

Doelpunten:
1-0 Bart Schouten (35e min.)

Arbiter: Raymond Karavla (Cuijck)
Toeschouwers: 200

Webpagina Baarlo 1: klik hier