08/12/2019 | Baarlo - MVC'19: 1 - 0 (0-0)

In een enerverende derby trok Baarlo uiteindelijk aan het langste eind. MVC’19 domineerde met name het grootste deel van de eerste helft van dit duel, maar vergat zichzelf daarvoor te belonen. In de 2e helft was er volledig evenwicht en was Baarlo in de slotfase het meest gelukkig met Laurents van den Ham, niet geheel toevallig, als scherpschutter en matchwinnaar.

20191208 Baarlo MVC19 01Van een aftastende fase was in de confrontatie tussen Baarlo en ‘oer-rivaal’ MVC’19 totaal geen sprake. Beide ploegen lieten van meet af aan zien vol voor de overwinning te gaan. Van het verschil op de ranglijst waar Baarlo bovenin meedraait en MVC’19 in zwaar weer verkeert was buiten de beginfase niks te merken. Baarlo startte sterk en was in de eerste tien minuten na aanvang met name door Matthijs de Vogel dicht bij de openingstreffer. Die bleef uit en het was MVC’19 dat vervolgens het initiatief in de wedstrijd overnam.

De gasten uit Maasbree zaten feller op de bal daar waar Baarlo steeds een stap te laat leek te komen en daardoor stevig in het defensief werden gedrongen. Rond het kwartier spelen had Daan Peters namens MVC’19 een open schietkans op doel, maar hield Jeffrey Schouenberg met een mooie en noodzakelijke safe zijn doel schoon. De Baarlo-doelman hield daarna zijn ploeg met nog enkele goede reddingen op de been en had Baarlo bovendien het  geluk dat het vizier van de MVC-aanvallers bij enkele schoten op doel niet op scherp stond. Met de 0-0 stand bij rust mocht Baarlo absoluut de handjes dichtknijpen.

20191208 Baarlo MVC19 02Baarlo-coach Joeri Janssen moet in de rust zijn ploeg de wacht hebben aangezegd, want in de 2e helft kreeg Baarlo weer meer grip op de wedstrijd die daardoor meer evenwichtiger werd. Kansen op een treffer werden aanzienlijk spaarzamer voor beide doelen. Dennis van de Vinne leek nog wel een tiental minuten na rust voor Baarlo op weg naar de openingstreffer, maar stuitte tot tweemaal toe in één actie op MVC’19-doelman Stan Caris. Daarna veel geploeter op het zwaar bespeelbare veld waar de meeste acties strandden nog voordat ze goed en wel begonnen waren.

Naarmate het duel vorderde werd meer en meer duidelijk dat de ploeg die zou gaan scoren wellicht spekkoper zou gaan worden. Dat werd uiteindelijk Baarlo, een tiental minuten voor het slotsignaal van de Brabantse arbiter Kevin van Dalen. Een lange bal van Rik Schotman over de rechterflank werd verkeerd ingeschat door een MVC-verdediger en plots had Laurents van den Ham vrije doortocht naar het MVC’19 doel. En zoals in de laatste duels gebruikelijk faalde de nog ‘piepjonge’ Baarlose goalgetter niet. Met een droge schuiver klopte hij koelbloedig de uit zijn doel komende MVC-doelman Stan Caris:1-0. In de slotminuten was het met enkele standaardsituaties wel nog even billenknijpen voor Baarlo, dat echter defensief op de been bleef en de minieme voorsprong over de eindstreep wist te  loodsen.

Een zure pil voor MVC’19 dat minimaal een punt zo niet meer had verdiend, maar met lege handen achterbleef en volgende week een cruciaal duel tegen hekkensluiter Melderslo op het programma heeft staan. En uiteraard blijdschap bij Baarlo dat zich met de gelukkig verdiende driepunter nog nadrukkelijker in de top van de ranglijst nestelt en tevens goede zaken doet in de stand van de 2e periode .

Verslag: LenG

Foto 1: Arman Melkonjan jaagt op de bal.
Foto 2: Treurnis en vreugde  in één beeld na beslissende treffer van Laurents van den Ham (nr.9).

PS: Meer foto's van dit en andere duels in het fotoalbum Baarlo 1.

Wedstrijdstatistiek

Doelpunten:

1-0 Laurents van den Ham (82e min).

Arbiter: Kevin van Dalen (St. Odiliapeel)
Toeschouwers: 400

Wedstrijdbulletin: lees verder