22/04/2019 | Ysselsteyn - Baarlo: 1 - 0 (1-0)

Op Paaszaterdag was Baarlo nog de gelukkige winnaar in de eerste onderlinge confrontatie. Twee dagen later,op Paasmaandag, waren de rollen omgekeerd en trok Ysselsteyn als meest gelukkige ploeg aan het langste eind. De thuisclub wist in de eerste helft één keer te scoren en die schade wist Baarlo na rust ondanks verwoede pogingen niet meer te herstellen.

20190422 Ysselsteyn Baarlo 01De return in Ysselsteyn had alle kenmerken van degradatievoetbal. Veel fysieke inzet, weinig vernuft en veel foutieve passes. Wat mede ook het gevolg was van de sterke wind die in de lengteas over het veld blies. Het was de thuisclub die na een korte aftastperiode de toon zette. Met de wind mee werd de Baarlo-defensie onder druk gezet met hoge ballen die vanaf de flanken voor de pot werden geslingerd. Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg, terug na een schorsing van één duel, had in de beginfase letterlijk handen vol werk om echte doelkansen voor Ysselsteyn te voorkomen. Een echte doelkans was er wel na een klein kwartier spelen voor Baarlo in de persoon van Tayo Janssen, die in een counter ineens vrij voor het doel van Ysselsteyn opdook. De Baarlo vleugelaanvaller wist echter niet doelman Mark Swinkels van de thuisclub te verschalken. Aan de andere kant moest er een fraaie safe van Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg aan te pas komen om een treffer van Ysselsteyn bij een vrije trap te voorkomen. Halverwege de eerste helft brak Dennis van de Vinne namens Baarlo over de rechtervleugel door, maar zijn diagonale schot vloog rakelings over de dwarsligger. Waar Baarlo faalde kwam de thuisclub luttele minuten later wel op voorsprong. Na een razendsnelle uitval klopte Ysselsteyn-speler Frank Jespers de Baarlo-defensie en toverde met een droge schuiver de 1-0 stand op het scorebord. Op slag van rust kwam Roel Bouten nog wel in de buurt van de gelijkmaker, maar zijn schot op doel werd bij de eerste paal gekeerd.

20190422 Ysselsteyn Baarlo 02In de 2e helft trok Baarlo met de wind als bondgenoot ten aanval in een klopjacht op de gelijkmaker. Ysselsteyn trok zich massaal terug op eigen helft, parkeerde “de bus” en loerde louter nog op counterkansjes die er bij tijd en wijle nog kwamen, maar niets opleverden. Het veldoverwicht van Baarlo gedurende de gehele 2e helft leverde echter ook relatief weinig doelrijpe kansen op. Enkele 'flipperkastsituaties', waarbij de bal echter net niet goed genoeg viel. Eén reuzekans op een zeker niet onverdiende gelijkmaker deed zich echter nog wel voor in de slotfase van het duel. De na rust ingevallen Matthijs de Vogel werd op assist van Rik Schotman in een kansrijke positie gelanceerd. In plaats van een beheerste schuiver langs de uitkomende doelman produceerde de boomlange Baarlo-aanvaller echter een wild schot wat over het doel van Ysselsteyn in het niets verdween. De thuisclub haalde zodoende met de minieme 1-0 voorsprong het eindsignaal.

Ysselsteyn passeert op zijn beurt nu weer Baarlo op de ranglijst en dus staan de roodzwarten opnieuw op een plek waar je aan het eind van de competitie niet wil staan. Met nog 4 duels te gaan waarvan 3 in eigen huis zijn er gelukkig nog voldoende kansen om het tij te keren.

A.s. zondag 28 april is Baarlo vrijaf. Een week later op zondag 5 mei komt dan IVO, dat ook in zwaar weer verkeert, op sportpark De Meeren zijn opwachting maken. Voor Baarlo zaak om middels een – meer dan broodnodige - zege revanche te nemen voor de nederlaag in Velden op de eerste competitiedag.

Verslag en foto's: LenG

Foto 1: Baarlo-aanvoerder Rik Schotman in duel
Foto 2: Maikel van Erp die tegenstander de doorgang verspert.

PS: Meer foto's van dit en andere duels in het fotoalbum Baarlo 1.

Wedstrijdstatistiek

Doelpunten:
1-0 Fra

nk Jespers (26e min.)

Arbiter: Ron Kerkhof (Nuland)
Toeschouwers: 125

Wedstrijdformulier: lees verder