03/10/2019 | Helden-Baarlo: 2 - 1 (1-0)

Het vorige duel eerder dit seizoen tussen Baarlo en Helden eindigde in een 2-2 gelijkspel. Dat zou gezien de verhoudingen ook de juiste uitslag in dit eerste competitietreffen in het nieuwe kalenderjaar zijn geweest. Met de nodige moeite wist Helden in de slotfase echter een zeker niet onverdiende gelijkmaker van Baarlo te voorkomen. Door de nederlaag blijft Baarlo (voorlopig?) nog hekkensluiter.

Na de winterachtige omstandigheden afgelopen week vond dit treffen in Helden toch wel enigszins vreemd en verrassend doorgang, daar waar in de nabije omgeving werkelijk alle wedstrijden werden afgelast. Voor Baarlo kwam dit duel eigenlijk ongelegen, want door blessures en afwezigheid moest de ploeg het doen zonder enkele vaste basisspelers. Toch begonnen de roodzwarten niet onverdienstelijk op het hobbelige hoofdveld van Helden. In de eerste 20 minuten van deze P&M derby waren de beste mogelijkheden namelijk voor de roodzwarten.

20190203 Helden Baarlo 01Na een kleine tien minuten kopte de na een blessure teruggekeerde Matthijs de Vogel van dichtbij uit een hoge voorzet maar net over het doel (zie foto). Een paar minuten later kwam Dennis van de Vinne langs de linkerflank door tot aan de achterlijn. Arman Melkonjan wist echter in kansrijke positie de door Dennis afgelegde bal niet vol te raken. Waarna Matthijs Hanssen in de rebound Matthijs de Vogel nog bediende, die het leer op zijn beurt recht in handen van de Heldense goalie Nick Bouten schoot. En rond de 20e minuut moest Helden-verdediger Nick van Lier na een kopbal van Matthijs Hanssen op de lijn redding brengen om een openingstreffer door Baarlo te voorkomen.

Helden kwam met de schrik vrij en een minuut of 10 tien later zelfs op voorsprong. Een voorzet vanaf de linkerkant werd onvoldoende weggewerkt in de Baarlo-defensie, waarbij Baarlo-verdediger Michael van Erp in de drukte voor het doel blijkbaar een overtreding maakte. De bal ging vrij gemakkelijk op de stip en Heldens topscorer en routinier Ton Peeters liet vervolgens Baarlo-doelman Jarno Hertsig, plaatsvervanger van de wegens vakantie afwezige Jeffrey Schouenberg, kansloos vanaf elf meter: 1-0. Bij deze stand bleef het tot aan de rust.

De 2e helft begon flitsend met twee dotten van kansen verdeeld over beide ploegen. Eerst voor Baarlo waar Dennis van de Vinne een vrij schootsveld op doel kreeg maar rakelings voorlangs schoot. Slechts enkele minuten later “gekopieerd” door Helden-speler Freek Kessels die vogelvrij voor doel de bal eveneens diagonaal langs een gapend doel schoof. Een 8-tal minuten later was Tim Pilon er wel als de kippen bij om de bal in de rebound in het doel te tikken toen Baarlo-doelman Jarno Hertsig het leer na een inzet niet onder controle kreeg: 2-0. De wedstrijd leek daarmee vroegtijdig te zijn beslist, maar Baarlo richtte zich toch nog een keer op. Jeroen van Wijlick werd ingebracht door Baarlo-trainer Rob Geenen en hij was het die Baarlo 20 minuten voor tijd weer in de wedstrijd bracht door een voorzet op maat van Arman Melkonjan binnen te koppen: 2-1.

Baarlo perste er in de resterende tijd nog een slotoffensief uit met opportunistisch voetbal en met veel risico. Dat leverde met name door de boomlange Matthijs de Vogel nog veel paniek en dreiging op voor het doel van Helden. Hij was het ook die pal voor tijd nog heel dicht bij een verdiende gelijkmaker kwam, maar zijn kopbal miste rakelings het Heldense doel. Een puntendeling was een hard werkend Baarlo weer niet gegund.

Door de nederlaag staat Baarlo nog wat vaster op de 13e en daarmee laatste plaats, al blijft de afstand tot plek 6 (!) toch maar 3 punten. Met nog 13 wedstrijden te gaan is dus nog geen reden tot paniek en nog van alles mogelijk. A.s. zondag staat het thuisduel tegen IVO op bezoek. Hopelijk kan Baarlo dan weer een keer het zoet van de overwinning smaken en zich tevens revancheren voor de ongelukkige nederlaag in Velden op de eerste competitiedag.

Verslag: LenG

Foto 1: Matthijs de Vogel (rood shirt nr. 15) kopt hier van dichtbij rakelings over het Heldense doel
Foto 2: Arman Melkonjan in duel met een Helden-verdediger.

PS: Meer foto's van dit en andere duels in het fotoalbum Baarlo 1.

Wedstrijdstatistiek

Doelpunten:
1-0 Ton Peeters (20e min.; penalty)
2-0 Tim Pilon (56e min.)
2-1 Jeroen van Wijlick (71e min.)

Arbiter: Kevin van Dalen (Uden)
Toeschouwers: 125

Wedstrijdformulier: lees verder