27/01/19| Sparta’18-Baarlo: 2 - 1 (1-1)

Koning Winter had afgelopen week weer goed huisgehouden, dus werd het complete competitieprogramma door de KNVB afgelast. Op uitnodiging van 2e klasser Sparta’18 kon Baarlo toch op het kunstgrasveld in Sevenum wedstrijdritme op doen. Weer een nuttig oefenduel dat ditmaal – niet geheel verdiend - in een nipte nederlaag eindigde.

De wedstrijd vond plaats in de ochtenduren (10.00uur), waardoor er geen mogelijkheid was om uit te slapen. Door blessures waren wederom enkele basisspelers niet inzetbaar, waardoor wel weer enkele jongelingen hun debuut konden maken (Matthijs Timp en Maarten Campert).

Na een aftastende beginfase opende de thuisclub rond de 20e minuutde score. Baarlo-verdediger Luc Canjels maakte volgens de scheidsrechter een overtreding in het strafschopgebied die in zijn ogen blijkbaar een penalty rechtvaardigde. Sparta’18 liet dit buitenkansje niet onbenut: 1-0. Enkele minuten later al had Dennis van de Vinne na een aanval over rechts een kans om de stand weer snel in evenwicht te brengen, maar hij schoot de bal recht in de handen van de keeper. Een gevaarlijke voorzet van centrale verdediger Roel Bouten na een rush over de rechterkant werd door de Sparta’18-doelman onschadelijk gemaakt. En een minuut of tien voor rust leidde een goede aanval over Michael van Erp en Dennis van de Vinne tot een voorzet die voor het doel maar net gemist werd door Matthijs Timp. Ook Sparta’18 had in die fase nog een grote kans om de voorsprong te verdubbelen. Maar op slag van rust was het Baarlo dat langszij kwam. Na een vrije trap van Stan Wijhers waaruit Matthijs Hanssen in de wirwar van spelers de bal wist binnen te tikken: 1 -1.

Een minuut of zes na de thee keek Baarlo, dat de 2e helft startte met enkele wissels, toch weer tegen een achterstand aan. Na een afgeslagen aanval van Baarlo lag voor de linksbuiten van Sparta’18 in de omschakeling de weg naar het doel open en werd ook Baarlo-doelman Jeffrey Schouenberg geklopt: 2-1. Waarna er in het vervolg van de wedstrijd nog wel een goede mogelijkheid was uit een voorzet van de na rust ingevallen Jeroen van Wijlick, maar er geen afronding was vóór het doel. En ook de Sparta’18-spits kreeg nog een goede kans om de voorsprong van zijn team verder uit te breiden, maar schoot rakelings langs. Zou ook teveel van het goede te zijn geweest voor de gastheer, want Baarlo deed in een prima gespeelde wedstrijd niet onder voor de 2e klasser. Een gelijkspel had de verhoudingen dan ook beter weergegeven, maar het bleef bij een nipte zege voor de thuisclub.

A.s. zondag staat, als de omstandigheden het toelaten, de P&M-derby tegen Helden op het programma. Baarlo heeft zich door verschillende oefenwedstrijden in de afgelopen weken goed kunnen voorbereiden voor de aanstaande herstart van de competitie. Hopelijk levert dit nu ook rendement op, beginnende a.s. zondag in Helden. Bij algehele afgelasting is er nog een oefenduel om 12.00 uur tegen GFC’33 in Grubbenvorst als ‘backup’ gepland.

Verslag met dank aan notities van Jan Bouten.