20/01/19| DESM-Baarlo: 2 - 3 (0-2)

Aangezien het weer en de weersvoorspellingen voorlopig voetballen op gras onmogelijk maken, greep Baarlo de mogelijkheid om op kunstgras te spelen met beide handen aan . De uitnodiging kwam van 4e klasser DESM uit Weert dat uiteindelijk met 2-3 verslagen werd.

Wel werd noodgedwongen naar Weert afgereisd zonder enkele belangrijke basisspelers. Daardoor een jong team met maar twee “echte” routiniers in de personen van Dennis van de Vinne en Rik Schotman. De gemiddelde leeftijd van de rest van de ploeg was 21 jaar.

De roodzwarten begonnen sterk en hadden in de eerste helft de wedstrijd onder controle. In de absolute beginfase al zorgde een lange trap van Stan Wijhers op Maikel van Erp voor gevaar voor het DESM-doel. Helaas was er niemand voor de goal om diens voorzet af te ronden. Maar rond de 10e minuut viel de openingstreffer toch. De bal werd op het middenveld onderschept en kwam uiteindelijk in de voeten van Dennis vd Vinne die schitterend afrondde: 0-1. En een klein kwartier later werd de voorsprong zelfs al vertweevoudigd. Rik Schotman werd onderuit gehaald in het strafschopgebied en het was Stan Wijhers die eerst tegen de doelman schoot, maar in de rebound alsnog kon binnen tikken: 0-2. Het eerste gevaarlijke schot op doel van DESM was er pas pal voor rust en werd een prooi voor Baarlo-doelman Jarno Hertsig die Jeffrey Schouenberg verving.

De 2e helft was het wedstrijdbeeld wat rommelig en wisten de fysiek sterke DESM-spelers het de Baarlose defensie moeilijker te maken. Bij Baarlo bracht trainer Rob Geenen met Sven Wullms, Ian Bergsma en Maarten Grubben enkele nieuwe verse krachten binnen de lijnen. Onheil werd daardoor vooralsnog niet voorkomen. Op een hoog ingebrachte bal in het strafschopgebied greep de defensie namelijk niet alert genoeg in en dat werd onmiddellijk afgestraft door de thuisclub: 1-2.

Lang mocht DESM echter niet hopen op de gelijkmaker, want rond het uur spelen werd het verschil weer twee doelpunten. Na een schitterende aanval over de rechterflank met een dieptepas van Kay Nellen op Dennis van de Vinne die de bal op zijn beurt panklaar legde op Matthijs de Vogel, die “vogelvrij” voor het doel simpel kon binnen tikken. 1-3. Toch werd het nog effe spannend, want onoplettendheid zorgde ervoor dat DESM terugkwam tot 2-3. Uit een voorzet vanaf de linkervleugel werd de Baarlo-defensie in de lucht (te) simpel afgetroefd. Bij de 2-3 stand bleef het echter.

Al met al een goede oefenpot met ideale omstandigheden op kunstgras. Ondanks dat enkele Baarlo spelers vanwege pijntjes moesten worden gewisseld zullen er hopelijk geen ernstige blessures aan worden overgehouden. A.s. zondag wordt – bij de gratie van Koning Winter – weer afgetrapt voor een competitieduel. Een belangrijk duel in het kader van de degradatiestrijd. Dan komt Merefeldia op bezoek in De Meeren. Bij winst kan Baarlo de positie van hekkensluiter direct overdragen aan de bezoekers en zelfs de degradatiezone weer verlaten! Baarlo heeft trouwens ook nog wat goed te maken. Want uit in Nederweert werd de ploeg getrakteerd op een nederlaag, waardoor Baarlo überhaupt rode lantaarndrager werd!

Verslag met dank aan notities van Jan Bouten.