11/07/2018 | Baarlo – Maccabi Haifa 2 - 15 (0-7)

Maccabi Haifa, de topploeg uit Israël en meervoudig Champions League en Europa League deelnemer, is neergestreken in Baarlo voor een trainingskamp. De ploeg logeert in hotel Sandton Chateau De Raay en traint tijdens het verblijf op de velden van VV Baarlo. Op woensdagavond 11 juli stond er ook een oefenpot tegen de hoofdmacht van Baarlo op het programma. Het duel werd door een extra aangerukte (Tjechische) TV-ploeg rechtstreeks uitgezonden in Israël.

20180711 Baarlo MaccabiHaifa 02

Met topcoach Fred Rutten op de bank, geassisteerd door de eveneens ervaren Rob Maas en keeperstrainer Arno van Zwam. In het veld naast diverse internationals uit diverse landen ook enkele Nederlandse spelers, zoals Hagenees en oud-Feyenoorder Michiel Kramer en Etiënne Reijnen (ex-AZ en Groningen).

Een wereld van verschil in kwaliteit natuurlijk tussen beide ploegen. Zeker in aanmerking nemende dat Baarlo nog nauwelijks getraind heeft en ook nog wat vaste krachten miste wegens vakantie. Zoals vaste doelman Jeffrey Schouenberg. Wel waren er enkele oudgedienden opgetrommeld, zoals Frank Peeters, Wouter Peeters en Brian Maukish. Niet de minsten natuurlijk. Ook op vakantie was Baarlo-trainer Rob van Geenen. Diens rol werd nu prima waargenomen door assistent-coach René Janssen.

20180711 Baarlo MaccabiHaifa 01Zoals verwacht was Baarlo, dat zich niettemin kranig weerde, kansloos tegen deze tegenstander met zoveel meer kwaliteit in de gelederen. Al in de eerste minuten werd de thuisploeg overrompeld. Binnen 10 minuten stond er al 0-3 op het scorebord. Waarna Baarlo eindelijk wat meer controle kreeg op de tegenstander en deze een kwartier lang van verder scoren wist af te houden. Mede door prima keeperswerk van Jarno Hertsig in het Baarlose doel. Baarlo had in die periode ook nog enkele kansjes op een tegentreffer, maar die viel vooralsnog niet. In de 20 minuten voor rust wist Maccabi Haifa daarentegen toch weer viermaal te scoren. In totaal 7 treffers dus, waaronder enkele fraaie maar ook enkele makkelijk weggegeven doelpunten.

Na de rust ging Maccabi Haifa verder waar het voor rust mee was geëindigd, namelijk er lustig op los scoren. Rond een uur spelen waren de dubbele cijfers (0-10) dan ook bereikt. Bij het elfde doelpunt stond er zelfs even 1-1 op het elektronische scorebord, dat geen dubbele cijfers aan kan. Tot enige hilariteit leidend bij de enkele honderden toeschouwers die ondanks het WK-duel Kroatië tegen Engeland toch waren komen opdagen. De realiteit was natuurlijk anders. In het slothalfuur wist Baarlo zowaar nog enkele speldenprikken uit te delen en zelfs tweemaal tot scoren te komen. Eerst dankzij de inzet van de ingevallen Noud Schotman die heel goed stoorwerk verrichte op de doelman in balbezit van Maccabi Haifa. Die ging daarbij kinderlijk in de fout hetgeen hij met een overtreding op de Baarlose aanvaller trachtte te herstellen. De prima fluitende Venrayse arbiter Nick Thunnissen wees resoluut naar de stip, waarvan af Matthijs Hanssen feilloos het vonnis voltrok.

En daarmee was er in ieder geval een verdiende eretreffer geboren voor Baarlo. De score liep daarna verder op naar 1-14, waarna Baarlo andermaal de defensie van Maccabi Haifa verraste. Na een snel genomen korte vrije trap op de linkervleugel maakte Bram Reumkens er met een schitterend diagonaal boogschot in de kruising van de verre hoek er 2-14 van. Een treffer die met veel gejuich vanaf de kant werd ontvangen. Het slotakkoord was weer voor Maccabi Haifa dat er in de slotminuten nog 2-15 van maakte.

20180711 Baarlo MaccabiHaifa 03De meeste doelpunten waren voor Maccabi Haifa. Het mooiste echter ongetwijfeld de treffer van Bram Reumkens namens Baarlo, dat met opgeheven hoofd het veld kon verlaten. Maar niet nadat er eerst een gezamenlijke elftalfoto werd gemaakt als herinnering aan een mooi duel. De eerste internationale topclub waarmee de degens werden gekruist. Een hoogtepunt dus in de historie van VV Baarlo. Maccabi Haifa blijft de komende dagen overigens nog effe te gast bij VV Baarlo. Na afloop namen diverse spelers van Maccabi Haifa ook nog rustig de tijd voor het uitdelen van handtekeningen aan voornamelijk jeugdige toeschouwers of gingen ze gewillig met hun op de foto. Een sympathieke geste.

Verslag en foto's: LenG

Meer foto's van dit duel: klik hier

20180711 Baarlo MaccabiHaifa 04