In memoriam

Ons bereikte het bericht dat op maandag 27 april (Koningsdag) erelid en oud-voorzitter Jeu Bouten in zijn slaap is overleden. Met verslagenheid en droefheid hebben wij hiervan kennis genomen.

2010 Jeu Bouten 60jarig jubilarisJeu meldde zich in de zomer van 1948 aan als lid van de club. Op 14-jarige leeftijd, want eerder lid worden was toen nog niet mogelijk. Vooraleerst als actief speler in jeugd- en seniorenteams, hetgeen hij met veel plezier deed.  Maar de betekenis van Jeu voor de club bleef niet beperkt tot het voetballen zelf. Hij heeft zich namelijk nog veel verdienstelijker gemaakt binnen de vereniging als kaderlid in diverse functies. In 1961 trad hij toe tot het bestuur, waarin hij in 1967 als  vice-voozitter de “rechterhand”  werd van de legendarische voorzitter Pierre van Heur.  In die hoedanigheid maakte hij destijds ook de “gouden” succesjaren mee op sportief gebied eind 60er jaren, begin 70er jaren. Baarlo 1 promoveerde binnen enkele jaren dankzij kampioenschappen in de toenmalige 1e klasse van de Afdeling Limburg (vergelijkbaar met de huidige 5e klasse) en de 4e klasse naar de 3e klasse van de KNVB. In 1971 volgde hij Pierre van Heur op als voorzitter,die een stapje terug deed binnen het bestuur. 15 jaar lang bekleedde Jeu deze functie tot het najaar van 1986.

Onder zijn bezielende voorzitterschap vierde de club in 1977 groots het 50-jarig bestaansjubileum. Een meerdaags feest, midden in het dorp op de Kasteelweide, wat daarna uitgroeide tot de Volksfeesten die tot op heden nog jaarlijks worden gehouden. In 1979 verhuisde de club vanaf Sportpark de Berckt, decennia lang de domicilie van de club,  naar  de huidige locatie op Sportpark De Meeren. Een proces waar hij vanwege zijn functie uiteraard zeer nauw bij betrokken was.

1977 mei Bestuur RKVVBaarlo

Foto: 1977 ter gelegenheid van het 50-jarig verenigingsjubileum. Jeu Bouten als voorzitter 3e van rechts.

Vanwege zijn betekenis voor de club is Jeu bij zijn afscheid in 1986 - na exact 25 jaar als bestuurder waarvan 15 jaar als voorzitter - destijds door bestuur en leden unaniem benoemd tot erelid van de vereniging en ontving hij de Gouden Erespeld van de vereniging. Tevens ontving hij vanuit de KNVB de Zilveren Speld van de voetbalbond.

Tijdens en ook nog twee decennia lang na zijn bestuurlijke functie bleef Jeu zich nog op andere wijze inzetten voor de club. O.a. financieel als sponsor via zijn bedrijf Bouten Aardappelen, maar ook in andere kaderfuncties. Als (een van de eerste gediplomeerde) jeugdleider/trainer én clubarbiter totdat zijn gezondheid hem dat een aantal jaren geleden belette. Als belangstellend supporter bleef hij de club echter al die tijd tot het laatst trouw.  Vele malen bezocht hij nog Sportpark De Meeren. Om zijn kinderen en kleinkinderen te zien spelen, maar ook om zijn passie voor het voetbal en de club in het algemeen. En bleef hij tot het laatst geïnteresseerd in het wel en wee van de vereniging.

Jeu Bouten was ruim 70 jaar lid van onze vereniging. Vanwege het bereiken van deze mijlpaal zou hij op de Nieuwjaarsreceptie van 4 januari jl. hiervoor worden gehuldigd . Een gebeurtenis waar hij zich ook op verheugde, maar zijn broze gezondheid hem op het laatste moment in de steek liet. De intentie was de huldiging op een later en geschikt moment in de loop van dit jaar in te halen. Het heeft helaas niet zo mogen zijn.

Jeu is 86 jaar geworden.

Een icoon van de club is nu heen gegaan. Zijn inzet, gedrevenheid en passie voor de club alsmede zijn persoonlijkheid zullen wij nooit vergeten.

Wij wensen zijn echtgenote Mie, kinderen, kleinkinderen en aanverwante familie veel sterkte toe bij het dragen van dit zware verlies.

Bestuur en Leden van Voetbalvereniging Baarlo

Overlijdenskaart:

20200427 Jeu Bouten overlijdenskaart

U kunt het besloten afscheid van Jeu Bouten online volgen op vrijdag 1 mei 2020 om 10.00u: klik hier